Rahatlama Zamanı: Stresten Kurtulmanın 6 Yolu

Herkes yaşamının bazı dönemlerinde geleceğe dair belirsizlik gibi nedenlerle stres yaşar. Uzun süre devam eden stres de motivasyon eksikliği, yorgunluk, baş ağrısı ve kaslarda gerginlik gibi sağlık sorunlarına neden olabilir. Strese sokan durumlardan uzak durmak her zaman mümkün olmasa da bazı alışkanlıklar edinerek bu süreç yönetilebilir. Siz de stresle baş etme yöntemleri hakkında bilgi alarak daha huzurlu bir yaşama adım atabilirsiniz.

Derin Nefes Alın

Kulağa klişe bir tavsiye gibi gelse de derin nefes almak, stresi yönetmenin en iyi yöntemlerindendir. Stres düzeyinin yükselmesine bağlı olarak görülen kalp atışının hızlanması, tansiyonun yükselmesi gibi durumlardan derin nefes alarak kurtulabilirsiniz. Düzenli olarak nefes egzersizleri yaparak da stres anında odaklanmayı başarabilir ve kaygınızı azaltabilirsiniz. 

Nefes egzersizi yapmak için bir yere uzanın veya rahat bir pozisyonda oturun. Bir elinizi karnınızın altına, diğer elinizi göğsünüze koyun. Burnunuzdan nefes alın ve sadece karın bölgenizin hareket etmesine dikkat edin. Ağzınından yavaşça nefes verin. Bu egzersizi 5 – 10 kez yapabilirsiniz. 

Antioksidan Alımına Özen Gösterin

Hücrelerin zarar görmesine neden olan oksidatif strese karşı mücadele eden antioksidanlar, beynin fonksiyonunu düzenli şekilde yerine getirmesine yardımcı olur. Bu da beynin stresle daha iyi mücadele edebilmesini sağlar. Ayrıca antioksidanlar; endişe, gerginlik ve kaygı gibi durumların yaşandığı anksiyetenin görülme riskini düşürebilir. 

Antioksidan bakımından zengin bir beslenme için Akdeniz tipi diyeti, yaşamınızın ayrılmaz bir parçası haline getirebilirsiniz. Akdeniz tipi beslenme, sağlıklı yağlardan olan zeytinyağı ve meyve-sebze tüketimini merkezine alır. Zeytinyağı, içeriğindeki E vitamini ve polifenoller nedeni ile antioksidan bakımından oldukça zengin bir besindir. 

A, C ve E vitamini gibi antioksidan özelliği taşıyan besin maddelerine sahip meyve sebzeler de Akdeniz beslenme piramidinin bir parçasıdır. Stresle başa çıkmaya yardımcı olacak bu beslenme tipi hakkında bilgi almak için ¨Sağlıklı Beslenmenin Sırrı Akdeniz Diyeti¨ başlıklı yazımızı okuyabilirsiniz.

Düzenli Olarak Spor Yapın

Günlük spor yapmak, stres hormonu olarak da bilinen kortizolün düşmesine yardımcı olabilir. Yeterli fiziksel aktivite, stres nedeni ile bozulabilen uyku rutininin de düzene girmesini sağlar. Ayrıca mutluluk hormonu olarak adlandırılan endorfinin salgılanmasını teşvik eder. Gün içerisinde yürüyüş yapabilir ya da rahatlamanıza yardımcı olacak yoga gibi bir uygulamayı hayatınıza dahil edebilirsiniz.

Yatıştırıcı Müzik Dinleyin

Hafif tempolu bir müzik; kalp atışınızın yavaşlamasına, kan basıncının düşmesine ve stresinizin azalmasına yardımcı olur. Yağmur, rüzgar ve kuş gibi tabiat seslerinden oluşan bir müzik listesi hazırlayıp nefes egzersizleriniz esnasında ya da yürüyüş yaparken dinleyebilirsiniz. Daha enerjik hissetmek için de daha tempolu enstrümanların yer aldığı müzikleri tercih edebilirsiniz. Gününüze Akdeniz ritimleri keyif katmak için Dalında Hayat Var isimli çalma listemizi dinleyebilirsiniz. 

Uyku Düzenini Koruyun

Stres nedeniyle uyuyamamak kadar uykusuzluk nedeni ile stres yaşamak da yaygın bir durumdur. Yeterli uyku uyuyup güne stressiz bir şekilde başlamak için kafein tüketimini azaltabilir, zihninizi yoracak işlerden yatmadan önce uzak durabilirsiniz. 

Rahat ve sağlıklı bir uyku için odanızın sıcaklığının 19-22 derece arasında olmasına özen gösterebilirsiniz. Yatak odanızı rahatlatıcı, loş ve az eşyanın bulunduğu ferah bir mekan haline getirebilirsiniz. Uykuya geçişi kolaylaştırmak için de yatmadan önce ılık bir duş alabilir ve dijital ekranlardan uzak durabilirsiniz.

Vücudunuzun İşaretlerini Dinleyin

Öfke, mutluluk gibi duygular yaşadığınızda gülme, kaş çatma ya da ağlama gibi durumların meydana geldiği bilirsiniz. Ancak stresli olduğunuza dair işaretleri duygu durumları kadar net bir şekilde gözlemlemeye pek de alışkın olmayabilirsiniz. Stresin farkına varmamak ise onunla kronikleşmeden başa çıkmanıza engel olur.

Stres anında vücudunuzun verdiği, kasların gerilmesi ya da nefesin tutulması gibi tepkileri gözlemleyebilirsiniz. Herkesin strese verdiği tepki farklı olabilir. Vücudunuzun verdiği sinyallerin farkına vararak kendinize özgü stresten kurtulma yolları geliştirebilirsiniz. Örneğin endişe anında donup kaldığınızı fark ediyorsanız bu durumda fiziksel aktiviteyi artırarak stres halinden kurtulmaya çalışabilirsiniz. Nefesinizi tutuyorsanız stres nedeniyle gerilen omuzlarınızın ve yüzünüzün rahatlamasına yardımcı olacak bir meditasyon uygulayabilirsiniz.

Sağlıklı beslenmek, düzenli uyumak ve kendinize ait farkındalık geliştirmek gibi stresle başa çıkma yolları, sadece kaygı anında değil tüm yaşamınızda uygulayabileceğiniz pratiklerdir. Stresten kurtulma yollarını günlük rutininizin bir parçası haline getirerek daha huzurlu ve sağlıklı bir yaşam sürebilirsiniz.


Sosyal medyada paylaşın

Ara

 

Popüler Yazılar

 

Benzer Yazılar