Neden Sebzeleri Zeytinyağında Kızartmak Daha Sağlıklı?

Neden Sebzeleri Zeytinyağında Kızartmak Daha Sağlıklı?

Patates, patlıcan ve kabak kızartmasına kim hayır diyebilir ki? Bu muhteşem üçlüyü sevdiğinizi ancak kızartmanın sağlık üzerine etkileri konusunda tereddüt yaşadığınızı biliyoruz. Peki sebzeleri haşlamak yerine zeytinyağında kızartmanın sağlık açısından daha yararlı olduğunu biliyor muydunuz? Cevabınız hayırsa, bu akşam için pişirmeyi planladığınız yemek malzemelerini bir kenara bırakın ve Granada Üniversitesi’nde gerçekleştirilen araştırmanın sonuçlarına göz atın.

Sebzenin Sağlıklı Hali: Zeytinyağında Kızartma

Bugüne kadar sebzeleri en sağlıklı hali ile yiyebilmek için haşlama, buharda pişirme, ızgara gibi değişik pişirme yöntemleri denediniz. Şimdi size sebzelerin sahip olduğu besin değerlerini korumakla kalmayıp artıran bir pişirme yöntemi ile tanıştırmak istiyoruz; zeytinyağında kızartma. İspanya’da bulunan Granada Üniversitesi’nde yapılan bir araştırmaya göre sebzeleri haşlamak yerine zeytinyağında kızartmak sağlık açısından daha faydalı. Gelin araştırmaya daha yakından bakalım;

  • Araştırmacılar tam da çocukluğumuzun en keyifli pazar menülerinden olan patlıcan, patates, kabak ve domatesi seçti.
  • Bu sebze türlerini üç ayrı şekilde pişirdiler. Sebzeleri ayrı tencerelerde zeytinyağında kızarttılar ve suda haşladılar.
  • Akdeniz mutfağını sevenleri mutlu edecek bir sonuca vardılar; zeytinyağında kızartılan sebzelerin antioksidan aktivitesini artırdı.
  • Ayrıca sebzelerin polifenol seviyeleri yükseldi. Zeytinyağında bulunan polifenoller sebzelere geçtiği için bu artış oldu. Suda pişen sebzelerin polifenol miktarında ise düşüş gözlemlendi.

Zeytinyağında kızartmanın sağlığa faydalarını anlamak için polifenol ve antioksidan kavramlarına göz atabiliriz.

Polifenol Nedir, Sağlık İçin Faydaları Nelerdir?

Polifenoller, bitkilerde doğal olarak bulunan ve sağlığı destekleyen bileşenlerdir. Özellikle yeşil zeytinde yüksek oranda bulunan polifenoller zeytinyağının kalitesini belirleyen kriterlerdendir. Polifenol miktarı yüksek bir zeytinyağı tüketmek için henüz olgunlaşmamış yeşil zeytinlerden elde edilen Komili Erken Hasat zeytinyağını tercih edebilirsiniz. Polifenollerin sağlığa yararları ise şunlardır;

  • Polifenoller kan şekeri seviyesini düşürmeye etki eder.
  • Kalp sağlığının korunmasına destek verir.
  • Bağırsakta bulunan yararlı bakterilerin çoğalmasını, zararlı bakterilerin ise bağırsağa yerleşmesini önler. Bu da sindirim sisteminin düzene girmesine yardımcı olur.

Antioksidan Nedir, Sağlığa Yararları Nelerdir?

Antioksidanlar, yiyeceklerde bulunan ve hücrelerimizin zarar görmesini engelleyen bileşiklerdir. Vücudumuz duman, kirlilik ve alkol gibi toksin maddeleri işlerken serbest radikal adı verilen maddeler açığa çıkar. Serbest radikaller hücrelerimize zarar verirler. Vücut antioksidan üreterek serbest radikal adı verilen kimyasallarla mücadele eder. Zeytinyağının içerisinde yüksek miktarda bulunan E vitamini antioksidan etki gösteren vitaminlerdendir.

Kızartma yapmak için yağ öncelikle kızdırılır. Bazı yağlar bu kızgınlık derecesine gelmeden yanar. Yanma noktası düşük olan bu yağlar ile kızartma yapılması uygun değildir. Zeytinyağının yanma noktası ise yüksektir. Bu özelliği zeytinyağını kızartmalar için ideal bir seçim haline getirir. Sıcak yemeklerde olduğu gibi kızartmalarda da riviera tipi zeytinyağı kullanabilirsiniz. Komili Riviera zeytinyağınızı hazırladıysanız, sağlıklı ve lezzetli kızartmalar yapmaya başlayabilirsiniz. Zeytinyağı ile hazırlayabileceğiniz tarifleri öğrenmek için Şefin Önerileri sayfamızı ziyaret edebilirsiniz.


Sosyal medyada paylaşın

Ara

 

Popüler Yazılar

 

Benzer Yazılar