Mutluluğun Sırrını Açıklıyoruz: Dopamini Artırmanın Yolları

Günün ilk kahvesinden hayatta elde ettiğimiz bir başarıya kadar büyüklü küçüklü pek çok şey bizi mutlu eder. Ancak bazen ne yaşarsak yaşayalım mutlu hissedemediğimizi fark ederiz. Çünkü mutluluk, yaşadıklarımız kadar beynimizde üretilen hormonların seviyesine de bağlıdır. Bu hormonlardan ruh halini en çok etkileyeni ise dopamindir. 

Dopamin, bizi mutlu ya da tatmin edecek bir şey yaptığımız zaman salgılanır ve mutlu hissetmemizi sağlar. Düşük dopamin seviyesine sahip kişilerde ise depresyon gibi olumsuz ruh hali ya da motivasyon eksikliği görülebilir. Peki, mutluluk hormonu olarak da adlandırılan dopamin nasıl attırılır?

Protein Tüketimine Özen Gösterin

Dopamin üretiminde proteinin yapı taşlarından birisi olan tirozin amino asidi rol oynar. Vücudumuz tirozini dopamine çevirir. Dopamin üretimini teşvik etmek için günlük beslenmemizde yer verebileceğimiz protein kaynağı besinlerden bazıları ise şunlardır: Kırmızı et, kümes hayvanları, muz, badem, brokoli, baklagiller, yumurta, yoğurt ve balık. 

Doymamış Yağ Tüketin

Montreal Üniversitesi tarafından yapılan bir araştırmaya göre doymuş yağ tüketimi, dopamin salınımını azaltabiliyor. Öte yandan tekli doymamış yağ tüketiminin ise dopamin seviyesini azaltmadığı, vücudun ödül ya da motivasyon düzeninin daha iyi işlediği tespit edilmiş. Tekli doymamış yağ asidi bakımından zengin bir beslenme için günlük olarak zeytinyağı tüketebilirsiniz. Soğuk ve sıcak yemeklere kusursuz şekilde uyum sağlayan zeytinyağını tüm yemeklerinizde ve kızartma, ızgara gibi her pişirme şeklinde rahatlıkla kullanabilirsiniz.

Zeytinyağının içerisinde tekli doymamış yağ asidi olan oleik asit yüksek oranda bulunur. Sağlık açısından birçok yararı bulunan oleik asit hakkında daha detaylı bilgi almak için ¨Zeytinyağının Bileşenleri Nelerdir?¨ başlıklı yazımızı okuyabilirsiniz. 

Düzenli Spor Yapın

Mutluluk hormonu düzeyini artırmanın doğal yollarından birisi de düzenli olarak egzersiz yapmaktır. Spora yeni başlanıldığında düşük dozda dopamin salgılansa da düzenli egzersiz ile bu seviye artabilir. Aslında spora başlamak için ihtiyaç duyduğunuz motivasyonun kaynağı da dopamindir. Bu nedenle kendinizde istek duymasanız bile size en uygun sporu seçerek bir egzersiz rutini oluşturabilirsiniz. Böylece hem daha mutlu hissedebilirsiniz hem de spor yapma motivasyonunuz artabilir. 

Meditasyona Zaman Ayırın

Araştırmalar, düzenli meditasyon yapan kişilerin dopamin seviyelerinde %65 oranında artış gözlemlendiğini ortaya koyuyor. Meditasyon yapan kişiler, dopamin seviyesinin yükselmesi sayesinde günlük hayatta karşılaşılan aksilik ya da hayal kırıklığı gibi durumlarla daha iyi başa çıkabilirler. 

Ne kadar uzun süre meditasyon yapılırsa mutluluk hormonu seviyesi de o kadar artar. Daha önce tecrübe etmediyseniz başlangıç için 3’er dakikalık sürelerde meditasyon yapabilirsiniz. Meditasyon da aynı spor gibi zamanla vücudunuzun alışacağı bir uygulamadır. Bu nedenle her gün meditasyon yapmaya ve zamanla meditasyon süresini artırmaya dikkat edebilirsiniz.

Beslenmenizde Probiyotik Besinlere Yer Verin 

Probiyotikler, bağırsakta yaşayan ve yararlı bakteri adı verilen mikroorganizmalardır. Probiyotiklerin temel fonksiyonu sindirim sistemini düzenlemek olsa da vücut için pek çok farklı faydası da vardır. İkinci beyin olarak adlandırılan bağırsaktaki bu bakteriler, dopamin seviyesinin artmasına destek verir. Zararlı bakteriler ise bu seviyeyi düşürebilirler. Probiyotik bakımından zengin bir beslenme için yoğurt, kefir, turşu gibi fermente yani mayalanmış gıdalar tüketebilirsiniz.

Müzik Dinleyin

Bir konserde ilk notayı ya da çok eski anıları hatırlatan bir melodiyi duyduğunuz zaman kalbinizin çarptığı oldu mu? İşte, bu heyecanlı ve mutlu anı yakalamak için müzik dinlemek, dopamini artırmanın en keyifli yollarından. McGill Üniversitesi tarafından yapılan araştırmaya göre zevk alınan bir müziği dinlerken dopamin seviyesi %9 artabiliyor. Beyinde soyut bir ödül etkisi yapan müzik, insanların kendilerini mutlu ve tatmin olmuş hissetmelerine yardımcı oluyor. 

Dopamin Seviyesi Yüksek Bir Gün İçin Öneriler

Keyifli bir güne başlamak için yaşamınızın bir parçası haline getirebileceğiniz alışkanlıklar vardır. Öncelikle yeterli uyuduğunuz bir günün sabahında spor yapabilirsiniz. Günlük öğünlerinizde en az bir yemek kaşığı zeytinyağı tüketebilirsiniz. Aynı zamanda beslenmenizde protein ve probiyotik bakımından zengin gıdaların bulunmasına özen gösterebilirsiniz. Gün içerisinde ise müzik dinlemek ve meditasyon yapmak için kendinize zaman ayırmanız yeterli. Sizi daha mutlu ve işlerinize odaklanabildiğiniz bir gün bekleyecek.

Sağlıklı ve mutlu günler dileriz.


Sosyal medyada paylaşın

Ara

 

Popüler Yazılar

 

Benzer Yazılar