Koşturmacadan Uzak Bir Seyahat İçin: Mindful Tatil

Tatil, günlük tempodan uzaklaşarak yaşamın getirdiği sorumluluklara mola vermenin keyifli bir yoludur. Bu molalar, sadece tatil süresince eğlenmeyi değil, sonrasında yaşayabileceğimiz stresle başa çıkmayı da sağlar. Özellikle tüm dünyada pandemi sonrası stres oranının son zamanların en yüksek seviyesine geldiği düşünüldüğünde tatilin artık bir gereklilik halini aldığı söylenebilir. Peki, gezilecek yerleri kaçırmama telaşındayken ya da deniz ve otel arasında mekik dokurken gerçekten dinlenebiliyor muyuz? 

Bir de şöyle soralım: En son ne zaman telefonunuza hiç bakmadan, dış dünya ile ilgilenmeden kumsalda sakin bir yürüyüş yaptınız? Sürekli farklı uyaranlara maruz kaldığımız günümüzde bu sorunun cevabını vermenin zor olduğunun farkındayız. Son yılların gezi trendlerinden biri olan “mindful tatil” ile tanışarak siz de doyurucu anlarla dolu hatıralar edinebilirsiniz.

Mindful Tatil Yapmanın Yolları Nelerdir?

Bu yeni tatil yaklaşımına yakından bakmadan önce “mindfulness” kavramı ile tanışmakta fayda var. Bilinçli farkındalık olarak da bilinen mindfulness; kişinin anda kalabilmesi ve yaptığı, gördüğü ya da hissettiği her şeyi dikkatle yaşayabilmesidir. Mindfulness, zaman zaman meditasyon ile karıştırılır. Ancak meditasyon bilinçli farkındalığı elde etmeyi sağlayan yöntemlerden sadece bir tanesidir. 

Yediğiniz bir yemeğin kokusu ya da tadına odaklanırken, yürüyüş yaparken ya da bir manzarayı seyrederken de mindfulness halini yakalayabilirsiniz. Tatil, yapılacak şeylerin kısa süreliğine de olsa geride bırakıldığı, anı yakalamayı sağlayan eşsiz fırsatlardandır. Yapılacak şeyler listesine odaklanmadan bilinçli farkındalıkla seyahat edebilmek için şu ipuçlarını uygulayabilirsiniz:

Yeniliklere Açık Olun

Tatile gideceğiniz yere nasıl karar verir ve neleri araştırırsınız? Bu sorunun cevabı çoğunlukla sosyal medyadaki birbirinden çekici tatil fotoğraflarını işaret ediyor. Gerek bu paylaşımlar, gerekse tanıdıklarımızdan dinlediklerimiz; bir mekana dair beklentilerin oluşmasına neden oluyor. Beklenti ise dikkatimizin sadece belirli noktalara odaklanmasına, örneğin antik tiyatrodaki meşhur gün batımını beklerken ayrıntıları kaçırmamıza yol açıyor. 

Kulağa biraz zor gelse de mindful tatil için öncelikle beklentileri bir kenara bırakabilirsiniz. Bir destinasyonun genel özelliklerine -örneğin doğası ya da tarihi için seçip tatilin size sunacağı sürprizlere- uygun şekilde yolculuğa çıkabilirsiniz.

Acele Etmeyin

Kısıtlı bir zaman dilimine pek çok şey sığdırmaya çalışıp tatilden yorgun dönmek size de tanıdık geliyor mu? Yılın bu en değerli zamanını boşa geçirmemek için her adımı belirlenmiş planlar yapılır. Bu da anı yaşamaya ve hisleri fark etmeye engel olur. Bilinçli bir farkındalığın anahtarlarından birisi, bu koşturmacaya engel olan “yavaşlamak” sözcüğüdür. 

Yavaşlamayı tatilinizin her adımında uygulayabilirsiniz. Öncelikle anda kalmanızı engelleyen dijital cihazları bir kenara bırakabilirsiniz. Tatil süresince dijital detoks yaparak sadece ihtiyacınız olduğu anda telefonunuzu kullanmayı tercih edebilirsiniz. Sürekli dış dünya ile iletişimde kalmanıza neden olan cihazları kullanmak yerine sizi iç dünyanıza çekecek sakin yürüyüşler yapabilirsiniz. Bulunduğunuz yerin kokusuna, ışığına ve size neler hissettirdiğine odaklanabilirsiniz.

Bilinçli Farkındalıkla Beslenin

Yavaşlamaya dikkat edebileceğiniz bir diğer konu ise yemek saatleridir. Yemeği sadece açlığı giderme aracı olarak görmeyip mindful beslenmeye adım atabilirsiniz. Bilinçli farkındalık pratiklerinden birisi olan mindful beslenme; yemeğin kokusu, dokusu ve tadını fark ederek duyularınızı canlı kılmayı amaçlar. Bilinçli farkındalıkla beslenmek; bir tür diyet şekli değil, yemeğe özel zaman ayırmak ve o anı doyasıya yaşamaktır.  

Mindful beslenmede sadece yemek yeme anına değil; yemeğin nereden geldiğine, vücuda olan faydalarına ve çevre ile beslenme ilişkisine de önem verilir. Yediğiniz yemeklerin sizi nasıl hissettirdiğine dikkat edebilir, bedeninize ve çevreye etkileri üzerine düşünebilirsiniz. 

Bu seneki tatilinizde açık büfe yemek yeme alışkanlığını bir kenara bırakabilir ve yerel lezzetleri tadacağınız bir konaklama şeklini tercih edebilirsiniz. Böylece hem farklı lezzetler keşfedebilir hem de yöre insanı ile bağ kurabilirsiniz. Sakin bir yaşam ve sağlıklı beslenme ile ilgili ipuçlarına yer verdiğimiz Mutluluğun Sırrı: Akdeniz Tarzı Yaşam konulu yazımıza göz atarak tatilde uygulayabileceğiniz pratikleri öğrenebilirsiniz.

Bulunduğunuz Mekanı Hissedin

Fotoğraflarda kalan bir tatilin ötesine geçmek için gezi rehberlerinde yer almayan sokakları adımlayabilirsiniz. Ağaçlar altında küçük bir çay bahçesindeyken ya da pazardayken orada yaşayan insanlarla iletişim kurma şansı yakalayabilirsiniz. 

Özellikle pazar, o yöreye ait yiyecekten giyime kadar pek çok şey hakkında size fikir verir. Satın alacağınız bir meyve ile sadece serinlemez, o hasatın hikayesini dinleyerek farklı duygular uyandıracak bir sohbete de katılabilirsiniz. Hatta farklı bir deneyim yaşamak için o bölgede yapılan bir hasata katılabilirsiniz.

Tatilden döndüğünüzde ise kültürlerine ya da hayata bakışlarına tanıklık ettiğiniz insanları hatırlayıp ¨İnsanları çok sıcaktı!¨ deme şansını yakalayabilirsiniz. Kadim zeytin ve zeytinyağı kültürünün hakim olduğu bir yere yolculuk yaparak toprağın kokusunu hissetmek için Zeytin Ağaçları Altında Huzur Bulacağınız 8 Tatil Mekanı başlıklı yazımızda yer alan destinasyonlardan birini seçebilirsiniz. 

Mindful tatil yapmanın ilk adımı olarak sizi strese sokabilecek tüm iletişim kanallarından uzak durabilirsiniz. Tatiliniz süresince de herhangi bir plana uyma zorunluluğu hissetmeden anda kalmaya özen gösterebilirsiniz. Canınız sadece çevreyi seyretmek istiyorsa gün boyu iskelede oturup anın keyfini yaşayabilirsiniz. Belki de bu sefer sadece yeni yerleri değil, iç huzurunu da keşfedebilirsiniz.


Sosyal medyada paylaşın

Ara

 

Popüler Yazılar

 

Benzer Yazılar