Kışı Hastalanmadan Geçirmenin Sırrı: Antioksidan Nedir?

antioksidan nedir

Battaniye altında ıhlamur içerken yağmuru dinlediğiniz bir kış geçirmeye ne dersiniz? Kışa özel bu sıcacık zevkleri yaşamayı sevenlerdenseniz sizinle bir ipucu paylaşabiliriz: Hasta olmadan sadece kışın keyfini yaşamak için bağışıklık sisteminizi güçlendirebilirsiniz. ¨Peki, bağışıklık sistemini nasıl güçlendirebilirim?¨ dediğinizi duyar gibiyiz. 

Bağışıklık sistemini güçlendirmenin en etkili yollarından birisi antioksidan bakımından zengin beslenmeye özen göstermektir. Sağlığı koruma söz konusu olduğu zaman sık sık duyabileceğiniz antioksidan hakkında bilgi edinerek bu kışı sağlıkla geçirebilirsiniz. İşte, ¨Antioksidan ne işe yarar?¨ sorusunun cevapları:

Antioksidanlar Neden Önemlidir?

Çevresel faktörler, stres ve yaşam tarzı vücutta serbest radikal adı verilen bileşenlerin açığa çıkmasına neden olur. Serbest radikaller de bağışıklık sisteminin zayıflamasına neden olabilir. Uzun vadede ise diyabet, kalp rahatsızlığı ve kanser gibi hastalıkların görülme riskini yükseltebilir. Antioksidanların önemi burada ortaya çıkar. Antioksidanlar, serbest radikallerle mücadele ederek hücrelerin zarar görmesini engeller. 

Ancak vücudun ürettiği antioksidan miktarı yeterli değildir. Bu nedenle beslenme yolu ile alımına özen göstermek gerekir. Günlük beslenme düzeninizde antioksidan açısından zengin gıdalara yer vererek bağışıklık sisteminizi destekleyebilirsiniz. 

Antioksidan Yiyecekler Nelerdir?

antioksidan yiyecekler

Bağışıklık sisteminizi güçlendirmenin yollarını araştırırken karşınıza sık sık ¨antioksidan bakımından zengin gıdalarla beslenme¨ ifadesi çıkmış olabilir. Bu arayışınız sonucunda antioksidan kaynağı bazı gıdaları öğrenmiş olabilirsiniz. Aslında antioksidan türlerini öğrenerek çok daha çeşitli bir gıda yelpazesine ulaşabilirsiniz. Antioksidan özellik gösteren besin kaynakları şunlardır:

  • E vitamini: Yağda çözünen vitaminlerden olan E vitamini güçlü antioksidan özelliği taşır. E vitamini eksikliğinde güçsüzlük, kas krampları ve anemi görülebilir. Antioksidan bakımından zengin bir beslenme için günlük beslenmenizde E vitamini bakımından zengin şu gıdalara yer verebilirsiniz: Zeytinyağı, kabuklu kuruyemişler, tam tahıllar ve yeşil yapraklı sebzeler. 

E vitaminini, günlük beslenmenin bir parçası yapmanın en pratik yolu zeytinyağı kullanımıdır. Yemeklerinizi E vitamini bakımından zeytinyağı ile hazırlayarak bağışıklık sisteminizi destekleyebilirsiniz. Yemeklerde zeytinyağı kullanımı ile ilgili bilgi verdiğimiz ¨Hangi Yemekte Hangi Zeytinyağı Kullanılır?¨ başlıklı yazımızı okuyarak E vitamini alımının en lezzetli yollarını öğrenebilirsiniz. 

  • Polifenoller: Bitkilerde bulunan ve bitkilerin renk almasını sağlayan bileşiklerdir. Antioksidan bakımından zengin olan polifenolleri öğünlerinizin bir parçası yapmak için yeşil ve siyah çay, zeytinyağı, bitter çikolata gibi lezzetli gıdaları tüketebilirsiniz. Bunların yanı sıra enginar, kırmızı soğan ve ıspanak gibi polifenol bakımından zengin gıdaları da tercih edebilirsiniz. 

Zengin polifenol içeriğine sahip bir beslenme için Komili Erken Hasat Zeytinyağı’nı tercih edebilirsiniz. Erken hasat zeytinyağı, zeytinler henüz olgunlaşmadan, yeşil halde iken toplanarak elde edilir. Bu nedenle erken hasat zeytinyağı polifenol bakımından zengindir. Antioksidan bakımından zengin bu enfes gıda ile ilgili bilgi almak için ¨Erken Hasat Zeytinyağı Nedir, Özellikleri Nelerdir?¨ başlıklı yazımızı okuyabilirsiniz. 

  • A Vitamini: Yetersizliğinde enfeksiyonlara karşı duyarlılıkta artış görülen A vitamini de iyi bir antioksidan kaynağıdır. Kahvaltınıza süt, yumurta sarısı, peynir ve havuç gibi A vitamini bakımından zengin gıdalar ekleyerek bağışıklık sisteminizi destekleyebilirsiniz.
  • Beta-Karoten: Öğünlerinizde turuncu veya koyu yeşil renkli sebzelere yani beta-karoten bakımından zengin gıdalara yer vererek antioksidan ihtiyacını karşılamaya yardımcı olabilirsiniz. 
  • Selenyum: E vitamini ile birlikte antioksidan özellik gösterir. Bu nedenle selenyum bakımından zengin esmer pirinç, tam tahıllı ekmek, balık, brokoli gibi gıdaları E vitamini açısından zengin besinlerle birlikte tüketmenizde fayda vardır. Kış sofralarının vazgeçilmezi balığı E vitamini ile zenginleştirerek tüketmenin yolunu öğrenmek için “Kış Mevsiminin Vazgeçilmezi: Zeytinyağlı Levrek Tava” başlıklı yazımızı okuyabilirsiniz.
  • C Vitamini: Turunçgiller, patates ve yeşil yapraklı sebzeler gibi mutfağın vazgeçilmezlerinden olan lezzetleri düzenli olarak tüketmeye özen gösterebilirsiniz. Antioksidan özellik taşıyan C vitamini eksikliğinde yaralarda geç iyileşme, hastalıklara duyarlılık ve demir emiliminde azalma görülebilir.

Antioksidanların her biri vücutta farklı bir görev görür. Bu nedenle tabağınızın renkli olmasına yani çeşitli sebze ve meyveleri içermesine özen göstermenizde fayda vardır. Antioksidan bakımından zengin gıdalara her öğünde dengeli bir şekilde yer vererek bağışıklık sisteminizi destekleyebilirsiniz.

Sağlık ve mutluluk dolu bir kış geçirmenizi dileriz.

Kaynak


Sosyal medyada paylaşın

Ara

 

Popüler Yazılar

 

Benzer Yazılar