Uzman Görüşleri

/  

Anadolu Sağlık Merkezi Pediatri Uzmanı
Ebru Gözer/ Çocuk Sağlığı

"Zeytinyağının içerdiği linoleik asit, bebeklerin nörolojik gelişimi için son derece önemlidir"

Anadolu Sağlık Merkezi Pediatri Uzmanı Ebru Gözer, zeytinyağının bebeklerde kullanımına ilişkin detaylı bilgi vererek, zeytinyağının bebeklerin gelişiminde oynadığı rol üzerinde duruyor.

Çocukların gelişiminde zeytinyağının rolü nedir?

Bebeklerin büyüme ve gelişiminde özellikle yağlar büyük önem taşımaktadır. Bilindiği gibi anne sütü de doymamış yağlar açısından zengindir. Annelerin hamilelik dönemiyle başlayan emzirme ile devam eden süreçte, zeytinyağı tüketimi sayesinde, bebekler  zeytinyağının zengin içeriğinden maksimum fayda sağlayabilir. Zeytinyağının içerdiği linoleik asit (omega6) bebeklerin nörolojik gelişimi için son derece önemlidir. Bilindiği gibi linoleik asit eksikliğinde ciddi zeka geriliği ve cilt problemleri yaşanmaktadır.

Anne sütü de çoklu doymamış yağ asitleri açısından zengindir. Anne sütü ile birlikte ek besine geçildikten sonra da bebekler için hazırlanan besinler, zeytinyağı ile hazırlandığında doymamış yağ asitleri ile zenginleştirilebilir. Bu sayede beyin gelişimi ve nörolojik gelişime katkısı olur. Ayrıca zeytinyağı içerdiği A, E, K vitamin ve vitamin öncüleri sayesinde büyüme ve kemik gelişimini destekler. Kemiklerde kalsiyum yapımını güçlendirir ve kemikten kalsiyum kayıplarını önler. Sindirimi kolaydır, bağırsak hareketlerini, safra yapımını ve salgısını düzenler. Cilt tarafından kolayca emildiği için cilt kuruluğunu önler,cildi  enfeksiyon ve iritasyondan korur. HDL kolesterolü artırır, genetik yatkınlığı olan çocukları gelecekte gelişebilecek koroner kalp hastalıklarından korur.

Çocukların zeytinyağı tüketme oranı hakkında neler söyleyebilirsiniz?

Hazırlanan besin miktarına göre değişir. Tek öğün için 1 tatlı kaşığı, 2 öğün için 1 yemek kaşığı yemeklerine eklenebilir. Bebek mamasına 1-2 damla eklenebilir. Daha büyük çocuklarda kahvaltıda, salatalarda kullanılabilir.

Zeytinyağı içerikli kozmetik ürünleri bebeklerde ve çocuklarda rahatlıkla kullanılabilir mi?

Zeytinyağı cilde faydalı olduğu için, özellikle bebek cilt bakım ürünlerinin içeriğinde yer alıyorsa kullanılabilir. Erişkin tipi kozmetikler, bebek ve çocuk cildi için irritan olabilir. Sızma zeytinyağları da özellikle nemlendirme için bebek ve çocuk cildine direkt uygulanabilir.

Çocuklar için hazırlanan yemeklerde zeytinyağından maksimum faydayı sağlamak için nelere dikkat etmeliyiz?

Yemekler uzun süre yüksek ısıda pişirildiğinde zeytinyağının özelliği bozulur, vitaminlerinden faydalanılamaz hale gelir. Yemek pişmeye yakınken eklenebilir. Hatta salatalara veya bebek mamalarına çiğ olarak katılabilir. Çiğ olarak; özellikle kabızlık sorunlarında bağırsak hareketlerini artırır.

/  

Anadolu Sağlık Merkezi Kardiyoloji Uzmanı
Gürsel Ateş / Kalp Sağlığı

“Zeytinyağı ile birlikte tüketilen sebze ve meyve bakımından zengin diyet, kan kolesterol seviyelerini iyi yönde değiştirmektedir”

Anadolu Sağlık Merkezi Kardiyoloji Uzmanı Gürsel Ateş, zeytinyağının kalp ve damar hastalıkları üzerindeki etkilerini anlatıyor. Ayrıca zeytinyağı mucizesinin sadece kalp rahatsızlıklarını azaltmasıyla sınırlı olmadığını sözlerine ekliyor.

Zeytinyağının kalp sağlığı üzerindeki etkisi nedir?

Zeytin, binlerce yıldır Ege ve Akdeniz bölgesinin en önemli yağ kaynağı olarak tarihte sihirli yerini almıştır. Zeytinyağını diğer bitkisel yağlardan ayıran en büyük özellik %70’den fazla tekli doymamış yağ asidi içermesidir. Aynı zamanda zengin bir polifenol ve antioksidan içermesi de onu farklı kılmaktadır.

Zeytinyağının mucizesi, onun diğer yağlardan çok daha değerli olması ve  binlerce yıllık Akdeniz mutfağının zenginliği ile yakışan tadları soframıza getirmesinde yatmaktadır. Ancak bir araştırmacının dediği gibi “cheeseburger üzerine zeytinyağı dökülmesi onu sağlıklı bir yiyecek haline getirmez”. Hatta zeytinyağının kalorisi gözönüne alındığında kötü bir yemeği daha zararlı bir yemek haline dönüştürdüğünü söyleyebiliriz. Fakat zeytinyağı ile birlikte tüketilen sebze ve salatalar daha da güçlenerek çok ciddi antioksidan etki ile tüm damarlarımızı kaplayan endotelin daha sağlıklı çalışmasını sağlar. Ayrıca hem damarda oluşan hasarların tamirini hızlandırmakta hem de damarlarda hasar oluşumuna karşı direnç sağlamaktadır. Zeytinyağı ve birlikte tüketilen sebze ve meyve açısından zengin diyetler  kan kolesterol seviyelerini iyi yönde değiştirmektedir. LDL kolesterol (kötü kolesterol) kan seviyeleri azalmakta; buna karşın HDL(iyi kolesterol) kan seviyeleri artmaktadır. Bu durum aterosklerozun oluşum ve ilerlemesini yavaşlatmaktadır.

Zeytinyağı her yaş grubu için benzer etkiyi mi gösteriyor?

Tüm yaş gruplarında benzer etkiye sahip olması yanında özellikle koroner kalp hastalıklarının arttığı 60’lı ve 70’li yaşlarda koroner hastalıkların kontrol altına alınması için daha ön plana geçmektedir.

Zeytinyağı türleri arasında kalp sağlığına açısından hangisi en yararlıdır?

Zeytinyağları arasında polifenol ve antioksidanlar açısından en zengin olan naturel sızma zeytinyağlarıdır. Aromatik kapsamı azaldıkça antioksidan etkisi kaybolmaktadır. Asidite arttıkça da tekli doymamış yağ asidi oranı azalmaktadır.

Kalp ve damar hastalığı bulunanlar, zeytinyağını hangi ölçülerde tüketmeli?

Zeytinyağı konusunda Amerikan Gıda ve İlaç Kurumu’nun (FDA) önerisi günlük iki çorba kaşığı (23gr) kullanımdır.

Zeytinyağının mucizesi sadece kalp rahatsızlıklarını azaltması ile sınırlı değildir. Son yayınlarda alzheimer'dan korunmada da etkili olduğu, bazı kanser genlerini bastırdığıı görülmektedir. Hatta trastuzumab (Herceptin) meme kanserinde kullanılan kemoterapi ilacının etkinliğini artırdığı da gözlemlenmiştir.

Zeytinyağı tüketirken kilo kontrolu nasıl yapılmalı?

Burada unutulmaması gereken nokta zeytinyağının yüksek kalori değeridir; bu nedenle günlük toplam kalori hesabının içine bu 23 gr zeytinyağından gelen kalori miktarının da eklenmiş olduğunu unutmamak gerekir. Buna dikkat edilmediği takdirde obezite, diyabet gibi rahatsızlıklara ve ciddi trigliserid yüksekliklerine neden olabilmektedir.

http://www.anadolusaglik.org/